NIVA 4x4‎ > ‎

The Niva Story 1991 Niva

De Aankoop:

Na veel bezig te zijn geweest met mijn 2 Cadillacs ontstond het idee een jeep te kopen om daarmee met de hond naar het bos te kunnen gaan.
Na wat speurwerk op internet vond ik mijn Niva, ik was dus niet bewust aan het zoeken naar een Niva maar liep er tegen aan.
Na wat heen en weer mailen met de verkoper ben ik gaan kijken (dik uur rijden) daar aangekomen was het donker maar had ik een goed gevoel bij de Niva, er was echter een probleem de motor kap van de Niva ging niet open en de accu was los. Starten was er dus niet bij. na wat getrek en geduw aan de kap bleek er geen beweging in.
Ik ben vervolgens naar huis gegaan en heb een nieuwe afspraak gemaakt met de verkoper, een middag vrij genomen op mijn werk en met een kist vol gereedschap weer naar de Niva gegaan. Na een paar uur werk was de kap open en kon de proefrit beginnen, ik was verkocht. Uiteindelijk weer naar huis vertrokken om samen met mijn vrouw en een trekstang weer terug te rijden (er waren wat problemen met de Niva waardoor ik niet naar huis kon rijden) Na een paar uur rijden waren we eindelijk thuis en kon de pret beginnen.





Thuis aangekomen:

Het was hartje winter 2009, sneeuw, ijs, vorst, zeg maar een echte winter. De garage aan het huis was nog volop in aanbouw en daar stond ineens een Niva binnen. in het begin had ik niet veel tijd voor de Niva dus bleef deze een beetje in de weg staan.
maar gelukkig werd het ook dit jaar weer zomer, dus kon de pret echt beginnen. Het eerste probleem was het slechte plaatwerk en de erg vuile interieur. Eerst meer de slijptol ter hand genomen en alle rotte plaat er uit geslepen, daarna nieuwe plaat erin lassen en plamuren en schuren. Na deze klus was de Niva niet groen meer maar staal en groen kleur. Omdat (na de bouw van de garage) het budget niet toereikend was was spuiten geen optie, dus besloot ik de wagen te schuren en daarna met een roller van een nieuwe kleur te voorzien. De keus was snel gemaakt het werd zwart, en wel metaal verf van de HUBO, want die was in de reclame. De eerste keer dat in een auto van een nieuwe kleur heb voorzien, maar het ging voorspoedig.




Het invoeren:

De rest van de zomer niet veel gedaan aan de Niva want het was zomer en dan is de Cadillac DeVille Convertible aan de beurt. Na de zomer werd het dan toch tijd om de auto op kenteken te zetten en in te voeren in NL, en uiteraard te voorzien van een geldige APK. dit was eenvoudiger gezegd dan gedaan want hoe ga je dat allemaal regelen ? Na wat telefoontjes naar het RDW en de belastingdienst was alles duidelijk en kon ik op weg naar het RDW. Tijdens de rit van de grens naar het RDW ging het mis, de koppakking knalde eruit en de stoom kwam zelfs uit het handschoenen kastje in de Niva, het leek wel een stoomtrein. Er was geen optie meer om terug te gaan, dat was net zo ver als naar het RDW dus maar verder gereden, kapot was het toch al. Onder weg (een rit van 35 KM) meer dan 30 liter water moeten bijvullen, maar we waren aangekomen. De medewerker van het RDW was erg behulpzaam en wist de wagen in no time op kenteken te zetten.


De APK:


Na het aanvragen van het kenteken was het wachten op de papieren en het kenteken, daarna kon de Niva naar de APK. Bij de APK aangekomen bleek er veel mis met de Niva, hij was volgens de keurmeester stervende.....dat was niet het nieuws waar ik op hoopte want ik was ondertussen verlieft geworden op de Niva. Het volgende bleek niet in orde:
  • Remslangen gescheurd
  • Trekhaak te klein (de bol)
  • Achter lichten waren te wit geworden
  • Fusee voor onder versleten
  • Stuurstang speling
  • Uitlaat lek
  • Rem verschil links en rechts
  • Handrem defect
  • De balken waren te ver verrot
  • koppakking lek
Dat werd dus weer sleutelen. Gelukkig is mijn broer erg handig en konden bovenstaande punten snel worden opgelost. De Niva kon een paar dagen later weer terug naar de APK en ja hoor het was in orde.


De eerste rit:

Nu kon het echte werk beginnen, ik kon het terrein in. Dit was geweldig, en vanaf dit moment was ik verslaafd aan het 4x4 rijden, er gaat niks boven de geur van modder op een hete uitlaat.
maar na de eerste ritten bleek er nog veel gedaan te moeten worden aan de Niva. Maar het leuke was dat ik tussen het sleutel door kon gaan rijden.
Na de eerste ritten ben ik begonnen met de vele aanpassingen aan de Niva, tot op de dag van vandaag ben ik daar mee bezig.



De aanpassingen:


Motor:
Na wat rond gereden te hebben door de bossen ben ik begonnen met het opknappen van de wagen en deze langzaam maar zeker terrein klaar te maken.
Ik ben begonnen met de aankoop van een donor Niva. Van deze Niva heb ik het dakrek gehaald en wat kleine onderdelen. Als eerste was het idee om de motor van de donor Niva te wisselen met mijn Niva, dit omdat mijn koppakking nog niet was gemaakt, en de monteur had geen tijd. Als eerste heb ik de motor uit de sloper gehaald en daarna uit mijn Niva, dit ging wonderwel erg handig. Nu de motor eruit was kwam ik tot de ontdekking dat mijn donor motor anders was dan mijn eigen motor, wisselen was dus geen optie meer. Ik heb vervolgens de koppeling vervangen en de koppeling gemaakt, nu kon alles weer terug in de Niva. Heb wel meteen de motor ruimte voorzien van een laag tectyl, want Niva's roesten graag.



Dreunplaat en Tectyl:
Als eerste is de hele binnen kant van de Niva voorzien van een nieuwe dreunplaat, de oude was drijfnat waardoor mijn hele bodem plaat doorgerot was. Nu de oude dreunplaat eruit was meteen de bodem gerepareerd. Daarna alles voorzien van een dikke laag tectyl (2 lagen) en daarna met een brander de hele dreunplaat in de auto gebrand. Toen dit klaar was meteen kuip stoelen gemonteerd (Recaro) zodat het oude Niva interieur niet meer terug geplaatst hoefde te worden.
Ik had de smaak te pakken dus ook maar de hele bodem van de Niva voorzien van een dikke laag tectyl. Nu moet ie er weer even tegen kunnen lijkt me.


Tank aanpassing:
De Niva's hebben een raar tank probleem waardoor ze bijna niet vol te tanken zijn. Gelukkig is er op internet een prima oplossing voor. de hele wagen moet wel leeg van binnen maar daar was ik toch mee bezig.
De aanpassing is op zich niet zo moeilijk maar je hebt er wat materiaal voor nodig, en dat had ik natuurlijk niet liggen. Na wat winkelen en een paar uur sleutelen etc. zat de aanpassing erin. Meteen naar de pomp gegaan en er ging voor € 30,- meer in als normaal, en de prijs was niet eens gestegen.




De Andere aanpassingen:
Na de tectyl behandeling ben ik begonnen met het vervangen van diverse onderdelen, hier even een lijstje:

  • Dynamo
  • Waterpomp
  • Remleidingen
  • Remblokken voor
  • Rem cilinders voor
  • Rem olie
  • Olie van het koppeling systeem
  • koppeling cilinders
  • Tank ontluchting
  • Dashboard verlichting
  • Olie filter
  • Luchtfilter
  • Achter lichten
De Niva was weer bijna nieuw. maar schijn bedreigd helaas. als snel bleek de stroomverdeler niet meer te werken, en bleek de Niva niet meer te rijden. De carburateur bleek defect, gelukkig kon ik na heel veel werk en testen de carburateur van de donor overzetten. Dit heeft behoorlijk wat tijd gekost maar dankzij het Niva forum kon ik het probleem oplossen.

De wielen en banden:
Nu de Niva weer reed kon ik verder met de aanpassingen voor het terrein. Omdat ik nog op standaard banden reed (M en S) leek het me goed deze als eerste te vervangen, maar waar ging ik die nieuwe banden opzetten ??
Via Modderpoel vond ik een paar mooie velgen, daar zouden de banden niet op misstaan. Dit bleek inderdaad de perfecte combi, maar een ander probleem deed zich voor.....de banden pasten niet in mijn spatborden, deze moesten dus worden aangepast. Buiten de spatborden moest de Niva ook 12 CM omhoog.


Verhoging en spatbord aanpassing:
Met hulp van een andere Niva rijder heb ik de Niva verhoogd en zijn de nieuwe velgen en banden geplaatst. Tijdens de verhoging kwamen we tot de ontdekking dat de Fusees voor volledig versleten waren, het was gewoon gevaarlijk om mee te rijden. Moet je nagaan dat de auto pas APK gekeurd is en dat ze dit niet hebben gezien.
De Niva heeft voor ringen van 40 mm gekregen en achter 45 mm. Hierdoor is de Niva nu ongeveer 12 cm hoger geworden, wel even wennen met uitstappen. Nadeel van deze manier van verhogen is dat er voor niet veel vering meer in de Niva zit. De veren worden door de ringen deels ingeduwd waardoor de veerweg korter wordt. Ander nadeel is dat de wielen naar binnen komen te staan, dit is weer op te lossen door de fusee te verhogen met ringen.
Door de verhoging kwamen de wielen voor en achter tegen de spatborden, dat werd dus zagen. ik heb eerst alles gemeten en ben toen gaan slijpen. Al met al viel het erg mee en was de klus in een middag geklaard. Na het aanpassen de nieuwe velgen en banden geplaatst en alles goed getest.




Op de terug weg deed het volgende probleem zich voor, een harde klap en een vlam onder de motor kap en dat was het einde van de dynamo van 5 maanden oud.


Dynamo en waterpomp en fusses:
Thuis aangekomen heb ik de dynamo en de waterpomp verwijderd en vervangen. de Dynamo is terug naar de leverancier, er zat gelukkig garantie op.
Het was een hele klus deze te vervangen, vooral omdat alles in de weg zit als je daar bij moet zijn.
De fusees zijn meteen besteld maar hebben 3 weken op zich laten wachten, deze moeten er nog onder, helaas mis ik hierdoor een rit maar het gaat niet anders, rijden met defecte fusees is te gevaarlijk.
Na weken wachten zijn de fusees vervangen, wat een genot, geen gebonk meer, en ik heb weer vering voor.

Klepseals
Met de fusees kwamen ook de klepseals binnen, deze zijn zaterdag 09-04-2011 door mijn broer vervangen. Het was echt nodig, een deel van de oude seals was gescheurd. Het was een hele klus, en na het vervagen bleek de Niva het niet meer te doen, gelukkig was het een kleinigheid, de ontsteking was verschoven. Ik merk dat er veel minder rook is en er is meer vermogen. Helaas moet de Niva nog wel goed worden afgesteld want de top is en blijft 112 KM/H (op de GPS).
De volgende klus heeft zich helaas al weer voorgedaan, de cardan voor en achter lekken en ook de steek as links voor is defect. Verder moet ZSM mijn lier nog worden gemonteerd en moeten de ringen voor vervangen worden. Er zit nu 40 mm tussen maar dat is te veel, dit moet 25 mm worden.

Steekas
De steekas is vervangen. Tijdens deze actie liep mijn bak leeg, maar dat had ik niet in de gaten, leeg dus. Vandaag de bak gevuld en de steekas getest... het werkt weer. Maandag 25-4-2011 ga ik rijde op de Landsard, kan ik de as mooi testen.
Vandaag verder de Niva klaar gemaakt voor de rit van maandag. Ga nu een checklist maken voor wat er mee moet naar een rit en wat ik moet controleren aan de Niva voordat ik weg ga.
Na de rit van maandag ga ik mijn stuurhuis demonteren want dat blijft lekken. Ga daarna ook meteen de seals van de cardanas vervangen want ook die blijft lekken. Daarna mijn spatbord aanpassen en de Niva schuren en opnieuw voorzien van een laagje verf. En om alles dan maar af te werken een 27MC bak erin bouwen en een radio en natuurlijk speakers.....weer genoeg te doen komende weken.

Spruitstuk en dubbele dellorto's
Sinds deze week ben ik de gelukkige eigenaar van een origineel weber inlaat spruitstuk en twee dubbele Dellorto carburateurs de Dellorto DHLA40 wel te verstaan. Hier alvast een foto van de onderdelen.

Afgelopen dagen veel zitten denken, tekenen, meten etc etc. maar ik kom er nog niet uit. ik moet het gas zien te maken maar het probleem is dat een Niva van voor naar achter gas geeft en een Dellorto van rechts naar links. Op papier krijg ik het werkend maar in de praktijk zit alles in de weg om het goed te krijgen. wordt dus vervolgt.
Het Dellorto project staat even in de koelkast maar krijgt zeker een vervolg. ik heb even getest en het werkt prima alleen krijg ik een aantal zaken niet goed waardoor ik de carbs niet kan afstellen. Op het moment ga ik eerst andere zaken afwerken en als dat klaar is ga ik verder met het carb. project. Hieronder even een filmpje van de test. Het is niet de beste film maar het gaat natuurlijk vooral om het geluid.


Lier en Bullbar
Ondertussen gestart met het maken van een nieuwe bumper met daarop een lier, Eindelijk. Mijn Broer heeft geen tijd gehad afgelopen jaar om mijn lier bumper etc. te maken dus zelf maar begonnen. De bumper wordt een U profiel van 150 cm, hierop komt de lier plaat met lier. Na veel meten, boren en zagen was de bumper sneller klaar dan verwacht.
De voor en achterbumper zijn nu een U-profiel van 10cm breed en 150 cm lang, ze blijven net binnen de breedte van de auto. De bumper zit vast aan de kokerbalken waar ook de oude bumper vast heeft gezeten. Aan de voorkant zit de bumper via een plaat van 0,5 cm vast aan het front van de Niva, en op deze plaat zit de lier. Aan de bumper en aan het chassis zit de bullbar vast zodat deze nooit meer los komt.
nadat alles gemonteerd was heb ik meteen alle bedrading van de bediening naar binnen gebracht zodat de lier van binnen uit te bedienen is. Nu moet ik nog een tweede accu plaatsen en een diode zodat ik een accu heb voor het lieren en een accu voor het starten. Meer info volgt nog.
Nu alles nog even voorzien van de juiste kleur en dan is ook dit project weer klaar.

Snorkel
Vandaag de snorkel op de Niva gemaakt, wat een werk.... Moest eerst een gat zagen in de motorkap maar bij de snorkel zaten geen zaag malle dat werd passen en meten. Na een paar uur passen, meten, zagen, vijlen zat het gat er in.
De snorkel is speciaal voor Niva dus dat past perfect. Nadeel is wel dat er geen zaag mal bij zit en ook geen bevestigingsmateriaal. In de motorkap zit een slang naar de luchtfilter deze is behoorlijk stevig waardoor de snorkel stevig vast zit, echter zit deze verder nergens vast omdat er niks bij is om dat vast te maken. Ik moet hier nog iets op vinden maar ik denk dat het kitten wordt. Hier alvast een paar foto's hoe het er nu op zit.

Sleepogen en bagage haken
Nu de bumpers zo goed als klaar zijn ga ik starten met het maken van sleepogen aan de bumper voor en achter, verder komen er in de laadvloer haken zodat ik mijn gereedschap kan vastzetten. Dit project moet ik nog even uittekenen en dan zal ik hier de vorderingen posten.

Verstralers
Dankzij mij sponsor (mijn broer) ben ik in het bezit van twee splinternieuwe originele Lada Niva verstralers. Deze komen in de nieuwe bumper achter de bullbar zodat ze heel blijven als ik door het terrein rij.
Hier alvast een foto hoe de lampen eruit zien, ga ze snel inbouwen en dan volgende uiteraard de foto's.

Remmen en APK
De Niva moet weer naar de keuring dus alles aan het nalopen. De remmen bleken op, deze dus maar vervangen...en daar heb ik een hekel aan. voor is klaar achter moet ik opnieuw bestellen het remblad was losgelaten van het staal !!
verder ook olie verversen en filters vervangen. Als dat klaar is verlichting controleren en claxon maken. Als laatste even navragen wat ik met de fusees moet doen, deze zijn pas een paar maanden oud maar de rubbers zijn gescheurd....zal wel weer een APK afkeur punt zijn. de Fusees zijn goed op het rubber na, we zullen we zien. Later deze week ook even straat bandjes er onder gooien want nu zitter er noppen banden onder.
Hopelijk in de week van 16-01-2012 naar de APK, eerste week februari HELM rit en daar wil ik echt bij zijn. Hoop dat het gaat lukken.
En toen ging het mis !!
Tijdens proefrit weer koppakking eruit, is een echt zwak punt van de Niva (2de keer) dat wordt motor wisselen nog even snel. HELM rit kan ik vergeten helaas.

Motor wissel
Zo weer een leuk klusje, de motor wisselen, gelukkig net de eerste keer dus dat komt goed. Ik heb 2 motors staan zodat bij problemen ik niet dagen moet zoeken, hoef alleen maar de motor te wisselen.
De wissel ging vlot deze keer. Na de vakantie alles afwerken en afstellen.


Motor afstellen en Niva klaar maken voor de keuring.
Na een week skiën weer lekker aan de Niva werken. Radiator er in, water er in, alles aansluiten en afstellen maar.
Motor loopt beter als mijn vorige motor en gelukkig geen lekken koppakking meer. laatste zaken afwerken en dan toerental nog ff goed zetten net als de ontsteking.

NEEEEEEEE,,,,tijdens afstellen werd de motor heet en ja hoor weer een koppakking lek. LADA maakt hele slechte koppen op de motoren, dit is koppakking 3
dat wordt weer een koppakking wisselen en een kop vlakken. Mijn reserve motor is ook niet klaar dus doe er maar meteen 2 denk ik.

Eindelijk weer tijd voor de Niva
Na maanden stil te hebben gestaan weer begonnen aan de Niva. Ik had tussen door een paar andere projecten, te weten een Triumph Spitfire (www.spitje.info) en ben ondertussen ook begonnen aan de een chopper (www.SniperCustomChoppers.eu).
Afgelopen vrijdag (14-9-2012) mijn kop weggebracht naar de Helmondse Motor Revisie om deze te laten vlakken en afpersen, ook meteen een paar bussen in de bougie gaten laten zetten want die waren een beetje versleten.
Zodra de kop terug is meer nieuws.

Frisse nieuwe start
Door de vele projecten waar ik mee bezig ben niet veel tijd voor de Niva gehad. Ben afgelopen tijd druk geweest met de motor revisie. klepseals vervangen, kop laten vlakken, nieuwe koppakking, andere carburateur, nieuwe ketting spanners, nieuwe filters, nieuwe olie. nu de motor opbouwen en in de Niva hangen. dan naar de APK en rijden.

Verkoop
Na lang denken besloten de Niva te gaan verkopen. ik maak de wagen eerst helemaal in orde en zorg voor een APK daarna gaat ie in de verkoop. Ik heb het te druk om door de modder te rijden met een auto. Ga rustig opzoek naar iets anders en laat deze wagen zoveel mogelijk standaard. Ook met een standaard auto kun je wel eens door de modder rijden.
Als mijn chopper klaar is heb ik geen tijd meer voor de NIva.......snik snik....maar ja je kan je tijd maar 1 keer indelen en moet je prioriteiten stellen.