NIVA 4x4‎ > ‎

The Niva Story 2001 Niva

Sinds 1 juni 2011 ben ik weer een Niva rijker, dit keer een Lada Niva 1.7i Multipoint injectie uit 2001. De wagen is nog origineel en zal dit waarschijnlijk blijven. Alles is er nog bij zo zijn alle onderhoudsboekjes aanwezig en heeft de Niva altijd onderhoud gehad bij de Lada dealer. Er is maar 1 ding mis met de Niva en dat is de versnellingsbak. Meer info volgt snel.


Versnellingsbak Deel 1
zoals al aangegeven is de bak niet in orde. Alles gaat goed 1 tot 4 schakelt prima maar als de Niva in zijn 4 gaat dan krijg je hem daar niet meer normaal uit, 5 en achteruit gaan vervolgens prima. Het werd dus tijd om de bak onder de Niva uit te halen, na een hele dag gesleuteld te hebben lag er alles onderuit. Nu was het wachten op de tijdelijke wisselbak van mijn broer zijn Niva. Na een aantal weken de bak gaan halen bij mijn broer, en wat blijkt is het geen 5 bak maar een 4 bak, dan die er maar onder, is toch maar tijdelijk tot mijn 5 bak weer in orde is. Nu had ik het goede idee om de bak dag voor mijn vakantie nog even te wisselen. rond 11:00 uur in de ochtend gestart met klaarleggen van gereedschap en de bak schoongemaakt. Het feest kon beginnen....
's nachts om 01:30 uur gestopt alles zat weer vast en onder de auto, nog 1 ding te doen......testen. Wat blijkt de bak schakelt prima maar de koppeling werkt niet, na enige controle lijkt het erop dat de schakelvork los is. In het ergste geval moet alles er weer onderuit. Ik ben niet blij, maar ja zaterdag op vakantie vertrokken, dat komt daarna wel weer. Ondertussen zit de vakantie er weer op en heb ik nog even geen zin om iets te gaan doen aan de 2001 Niva. Zondag 17-7-2011 eerst een rit met mijn offroad Niva.


Versnellingsbak Deel 2
Vrijdag 19-08-2011, het feest kan weer beginnen. Vandaag hulp van mijn broer, eerst alles controleren en dan waarschijnlijk de bak weer los en daarna alles weer terug. Wat een werk.
Na controle bleek dat alles goed zat, maar waar kwam het probleem dan vandaan ?? We stonden  voor een raadsel. Mijn broer kwam met het idee om de afstelling van de bak net zo strak te zetten tot het zou werken, dit leek te helpen, de bak kwam vrij. daarna alles terug gedraaid tot het goed stond, vreemde was dat we eindige met een lossere afstelling dat dat alles stond. We hebben er geen verklaring voor maar het werkte en daar ging het om. De rest van de dag ben ik bezig geweest met het monteren van alle onderdelen, zaterdag wordt afwerk dag en als alles goed gaat zit deze klus er weer op. De volgende klus wordt waarschijnlijk de Niva van een nieuwe verflaag voorzien, en daarna de 5 bak reviseren zodat die weer terug kan, want 4 versnellingen voor een 1.7i is niet voldoende, wel voor het terrein maar op de weg zijn 5 versnellingen net even wat rustiger.
Zaterdag de hele dag met de Niva gaan rijden, dat rijd echt perfect, stukken sneller dan de 1600 Niva. Ik weet het nu zeker deze Niva gaat niet het terrein in, of ik verkoop hem of maak er een trekhaak aan zodat ik hem kan gebruiken om de andere Niva ter vervoeren.

En toen....
Omdat ik altijd graag motor heb gereden en de modder blijft trekken heb ik besloten de 2001 Niva te verkopen. Ik had nog plannen genoeg met de Niva maar je moet keuzes maken, na lang wikken en wegen besloten de Niva dan toch maar weg te doen. Hij is ondertussen verkocht en de Motor staat in de garage. Het is een Yamaha WR400F geworden. Wat is dat toch fijn, heerlijk op de motor door de modder en de bossen.